Mijn gemiddelde dag aan boord van de Logos Hope

17 september 2016 - Tema, Ghana

Ik ben helemaal vergeten om te vertellen hoe het leven aan boord zelf is. Ik zal het proberen goed te maken.

In de ochtend om 5:40 gaat mijn wekker. In het begin werd ik ontzettend chagrijnig wakker, maar de laatste paar dagen geeft God mij zoveel energie, dat ik meteen wakker word en van mijn bed afspring. Ik weet niet of ik het al verteld heb, maar ik slap nu in de STEPpers cabin. We delen een cabin met alle vrouwelijke STEPpers. Dat zijn er 7 geloof ik, en omdat we een cabin hebben voor 10 personen, hebben we ruimte over. We slapen met zijn allen op deck 1, wat de onderste deck is en heel warm. Ik had gedacht dat ik er nooit aan zou wennen, maar het is toch gebeurd. Ik voel de warmte niet eens meer!

Om 6:00 moeten we bij de laundry zijn wat nu vlakbij is. Hoeven we niet zoveel trappen meer te lopen in de ochtend. Meestal komen we met alle angels om 6:00 de laundry binnen lopen als een stel zombies. Na een gebed krijgen we allemaal een formuliertje met opdrachten die je moet doen met je teamgenoot. Elke dag verschilt het. Vandaag bijvoorbeeld moest ik samen met een andere STEPper stofzuigen, twee badkamers schoonmaken en cabins schoonmaken en bereiden voor de gasten.

Normaal gesproken hebben we om 7:15 ontbijt, en dat is elke dag hetzelfde. Je kunt kiezen uit muesli, brood en fruit. Soms s er iets spciaals, zoals een koffiebroodje.

Om 7:45 begint er een devotion voor alle werkers. We beginnen met worship liedjes en daarna krijgen we een soort preek. Deze week ging het over Efeziers. Reuze interessant. Om 8:30 heeft elke departement zijn eigen devotion. Ik ga dus naar de Angels en we beginnen met drie worshipliedjes te zingen. In het begin vond ik het moeilijk want de meiden kunnen goed zingen en ik totaal niet, maar nu maakt het mij niet zoveel meer uit.

Na de worshipliedjes moet iemand van de Angels de devotion leiden. Het kan van alles zijn. Van een spel tot iets delen wat God haar geleerd heeft.

Ik heb eigenlijk geen idee op welke tijd we weer beginnen te werken. Het begint na de Angels devotion weer. We werken door tot onze lunchbreak. Dat is van 12:00 tot 13:00. Lunch bestaat elke dag weer uit verschillende dingen. Er is brood en salade, en warm voedsel. Er zijn niet veel culturen waar ze koud voedsel eten als ontbijt en lunch. Zelfs de salade stoppen ze in een magnetron om het op te warmen.

Om 13:00 komen we met alle Angels in een hoek van de dining room. We bespreken alles en sluiten het af met een gebed. Daarna gaan we allemaal weer verder met onze taken. Als je klaar ben met je lijst dan ga je of anderen helpen of je gaat in de laundry helpen met kleren vouwen, schoonmaken of kleren sorteren etc.

We sluiten elke dag op een andere tijdstip af. We zijn klaar met onze werkdag als alles gedaan is. Als we snel zijn en kleinere lijsten hebben dan zijn we bijvoorbeeld al klaar om 14:00 (gebeurt zelden). Vaak zijn we rond 14:45 klaar.

In Angels ga je zeker weten zweten, omdat het best fysiek werk is, (Ik merk dat de trappen langzamerhand makkelijk worden) dus neem ik na mijn werk meestal een douche.

Ik weet niet precies wat ik daarna doe. Het verschilt elke dag. Soms ben ik zo moe dat ik mijn bed ga liggen en voor een uur ga slapen. Een andere keer ga je bijbel lezen en bidden, en soms ga je gewoon kletsen met mensen. Maar vaak is er wel wat te doen. Vandaag moest ik allerlei dingen weer regelen voor de zondag, want we gaan op pad naar een kinder stichting.

Om 17:30 is avondeten klaar. In het begin was ik nog zo gewend aan de westerse cultuur dat je altijd stipt op tijd bent, dat ik altijd rond die tijd in de dining room was. Nu langzamerhand maak ik me er niet zo druk meer om en eet ik soms pas om 18:30. Het ligt er net aan wat ik aan het doen ben en wie ik tegen kom.

Na het avondeten is er bijna altijd wel wat te doen. Er zijn bijvoorbeeld worshipnights. Twee keer in de week is er street evangelism. Dan gaan we met een groepje erop uit en vertellen we aan vreemde mensen over Jezus, We delen dan ook boekjes uit, het Evangelie van Johannes. Er zijn mensen van het land zelf die aan boord komen die iets presenteren. Soms kun je ook floorballen of voetballen. Of er zijn mensen met je wie de hele avond kletst of tafeltennist. En vaak, ik weet niet waarom, gaan de gesprekken die je hebt in de avond over God.

De avond is meestal het actiefst moment van de dag. Daarom houd ik het meest van de avond. Helaas moet ik altijd vroeg naar bed, want anders ben ik niet zo vrolijk op het werk.

Ik prober meestal voor 21:30 in mijn bed te liggen, maar da valt niet altijd mee.

Dit is mijn gemiddelde dag. Op vrije dagen en op c-days (dagen dat je evangelisatie werk gaat doen) zien er totaal anders uit.

1. Jan Van der heide:
    17 september 2016
    Leuk, Renate, zo'n inkijkje in jouw dag!
    Groetjes, Eva van der Heide